603 751 101
#Wnętrza 14 styczeń 2019

Domowa siłownia

Ekologia, zdrowy tryb życia, odpowiednia dieta i oczywiście sport. To najczęściej spotykane dziś hasła w internecie. Do tego mnóstwo zdjęć półnagich młodych bogów chwalących się wyrzeźbionym ciałem. Tymczasem po powrocie do domu jesteśmy tak zmęczeni, że jedyne na co mamy ochotę to święty spokój i wyjście na siłownię nie wpisuje się w plany na wieczór. Poza tym nie każdy lubi tego typu miejsca i podnoszenie marnych 2 kg w towarzystwie sąsiada, który właśnie „wyciska” ciężar kilkakrotnie większy od naszego niekoniecznie, wprawia w optymizm.

Jeśli bardziej odpowiadają nam kameralne warunki, nie mamy ochoty biegać w strugach deszczu lub po prostu brakuje nam czasu, aby pójść do fitness clubu, dobrym rozwiązaniem może okazać się domowa siłownia. I wcale nie musi to być ogromne pomieszczenie z wielkim sprzętem. Równie dobrze możemy do tego celu wygospodarować sobie kącik do ćwiczeń. To wszystko zależy od tego, czego potrzebujemy i jaką przestrzeń chcemy na to przeznaczyć.

Przemyślane miejsce

Jeżeli mamy możliwość przeznaczyć do ćwiczeń osobny pokój, na pewno przełoży się to na wygodę – możemy z gromadzić więcej sprzętów, których nie trzeba będzie chować czy ukrywać, a przestrzeń łatwiej zaaranżować w taki sposób, by była funkcjonalna. Na początek zastanówmy się, które z pomieszczeń najlepiej będzie się do tego nadawało. Na jakie aspekty zatem warto zwrócić uwagę?

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na komfort podczas wysiłku fizycznego jest temperatura i przepływ powietrza. Istotną kwestią będzie więc to, od jakiej strony znajduje się nasza przyszła siłownia. Korzystniej, kiedy pomieszczenie mieści się w najmniej nasłonecznionej części. Szczególne znaczenie będzie to miało w porze letniej, kiedy pogoda znacząco podnosi słupek rtęci. Warto więc zadbać o to, by pomieszczenie, w którym będziemy ćwiczyć, miało odpowiednią wentylację. Stopień wywietrzenia pokoju oraz temperatura wpływają bowiem na naszą wydajność. Praktycznym urządzeniem może okazać się wiatrak.

Nie tylko sprzęt jest ważny

Oprócz sprzętu i akcesoriów do ćwiczeń równie duże znaczenie ma to, jak zaaranżujemy przestrzeń. Podstawową sprawą jest dostateczna powierzchnia pozwalająca na swobodne wykonywanie ćwiczeń. W trakcie treningu powinniśmy się skupiać na technice wykonywanych ruchów i nie musieć przejmować się, że za chwilę zderzymy się ze stołkiem czy zahaczymy o lampę. Warto zadbać też o to, aby móc na bieżąco się obserwować – odpowiednia postawa jest kluczem do poprawnego wykonania ćwiczeń, a tym samym maksymalizacji efektów treningu i minimalizacji ryzyka kontuzji. Dlatego duże lustro będzie przydatnym elementem. Obserwacja swoich postępów może być dodatkowym źródłem motywacji. Tym, co doda nam skrzydeł podczas wysiłku, z pewnością okaże się muzyka. Narzucony przez nią rytm ułatwi utrzymanie odpowiedniego tempa i stworzy sprzyjający nastrój – zarówno podczas intensywnych treningów, jak i ćwiczeń relaksacyjnych. Nieoceniony będzie w tym przypadku dostęp do sprzętu audio-wideo z dobrym nagłośnieniem, tym bardziej, kiedy jesteśmy zwolennikami programów treningowych dostępnych np. na DVD.

Upodobania na starcie

Swoją przygodę z domowym sportem zacznij od odpowiedzenia sobie na pytanie, jaka forma aktywności sprawia ci największą przyjemność. Jeśli lubisz się zmęczyć, a satysfakcję odczuwasz, kiedy czujesz, że dałeś z siebie wszystko, na pewno polubisz się z treningiem typu cardio i wytrzymałościowym. W takiej sytuacji sprawdzą się bieżnia, rowerek i orbitrek. Pozwalają one nie tylko zwiększyć wydolność krążeniowo-oddechową, ale także sprzyjają budowaniu siły mięśniowej. Ich zaletą jest też to, że zajmują niewiele miejsca, można je przenosić, a podczas ćwiczeń o mniejszej intensywności pozwalają na oglądanie telewizji, a nawet czytanie. Jeżeli zależy nam na tym, by na sprzęt przeznaczyć jak najmniej miejsca, a jednocześnie był on wielofunkcyjny, warto rozważyć zakup roweru do spinningu. W swojej budowie najbardziej przypomina tradycyjny rower i daje więcej możliwości w zakresie urozmaicania ćwiczeń. Regulacja obciążenia pozwoli poczuć się jak na prawdziwej górskiej wyprawie rowerowej lub zwykłej przejażdżce po parku. Ponadto możemy na nim przybierać różne pozycje, w zależności od tego, nad jaką partią mięśni chcemy pracować. Dzięki temu, że umożliwia ruch w pozycji stojącej, z łatwością uzyskamy również efekt biegów. Niewielkie rozmiary urządzenia sprawią, że nie potrzebujemy dużo miejsca na jego przechowywanie. Alternatywą, która nie obciąży budżetu i zmieści się w szufladzie, jest skakanka.

Najlepsze efekty osiągamy, kiedy pracujemy kompleksowo, czyli dbamy nie tylko o nogi, brzuch, ale też ręce. Dlatego w naszym fitness kąciku nie powinno zabraknąć hantli lub ketllebell. Zwolennicy pracy z ciężarem własnego ciała docenią drążek treningowy – wybierając ten bardziej rozbudowany, czyli posiadający nieco więcej uchwytów, zwiększamy swoje opcje treningowe. Na jego montaż również nie potrzebujemy dużo miejsca. Jeśli ulokujemy go tak, by służył nie tylko do ćwiczeń, zyskamy dodatkowe korzyści, np. może pełnić funkcję wieszaka w przedpokoju. Jednak lepiej, kiedy znajdzie się on w bardziej przestrzennym pomieszczeniu, gdyż w połączeniu z taśmą TRX tworzy zgrany duet. Zaopatrując się w obydwa sprzęty możemy przeprowadzić trening na miarę wojskowego poligonu.


Dla każdego coś miłego

Wyciskanie siódmych potów nie jest tym, co sprawia ci przyjemność? Wolisz wsłuchać się we własny oddech i dokładnie skupić się na tym, jak pracuje twoje ciało? Spróbuj ćwiczeń izometrycznych. To rodzaj treningu, który nie wymaga wypracowanej kondycji, a pozwala na wzmocnienie mięśni i popracowanie nad ich siłą. Jedyne, czego będziesz potrzebować do jego przeprowadzenia, to mata, taśma treningowa, dysk równoważny oraz piłka do ćwiczeń. Wszystkie te elementy z łatwością zmieszczą się w niewielkiej szafce, a do ich użycia wystarczy parę metrów kwadratowych. Ograniczając się do najbardziej praktycznego minimum, zainwestuj w matę i piłkę do ćwiczeń. Już sama piłka pozwala na wykonanie wielu ciekawych sekwencji treningowych, które zaangażują do pracy najważniejsze partie mięśni. Ponadto świetnie sprawdzi się ona jako przyrząd do relaksu i rozładowywania napięcia, jakie tworzy się w odcinku piersiowym i lędźwiowym po całodziennej pracy przy biurku. Przydatny będzie również roller, dzięki któremu z łatwością odprężysz swoje ciało.

Starter dla początkujących

Jeżeli jeszcze do końca nie jesteś pewien, co podobałoby ci się bardziej, zacznij od najbardziej podstawowego wyposażenia. Na dobry początek z pewnością wystarczy mata, skakanka i hantle lub ketllebell. Ponadto są to elementy, które zmieszczą się w każdym mieszkaniu. Bez względu na to, jaki rodzaj treningu wybierasz, przestrzeń, w której ćwiczysz będzie jednym z czynników wpływających na twoją motywację, dlatego warto przemyśleć, jak ją przygotować. Im bardziej przystosujesz ją do swoich upodobań i potrzeb, tym większą przyjemność będziesz czerpać z treningu. Nieważne, czy inspiruje cię joga, czy jesteś fanem Rocky`ego – każda forma ruchu przynosi wymierne korzyści, ponieważ nie tylko wpływa na nasze ciało, ale także na kondycję psychiczną i dlatego warto poświęcić na to kilka chwil i trochę miejsca.
Magdalena Hojniak