projekty@kreodom.pl
#Budowa 8 stycznia 2021

Brama garażowa musi być solidna, ale jednocześnie musi się łatwo otwierać. Pomimo zaawansowanej technologii i dość skomplikowanych rozwiązań technicznych, współczesne bramy garażowe pozostają łatwe w montażu i eksploatacji. Stosowane obecnie systemy wspomagające otwieranie zapewniają wygodę użytkowania, a wysokiej jakości materiały gwarantują długotrwałą wytrzymałość.

Przy wyborze odpowiedniej bramy garażowej nie możemy się kierować tylko gustem lub ceną. Musimy wziąć pod uwagę bezpieczeństwo i komfort użytkowania, rodzaj konstrukcji bramy — sposób jej otwierania oraz wygląd elewacji naszego domu. Obecnie w sprzedaży oferowanych jest kilka rodzajów bram garażowych.

Bramy skrzydłowe, zwane również rozwieranymi, posiadają dwa, otwierane na boki skrzydła o tych samych wymiarach, z zawiasami usytuowanymi na ścianie garażu. Rozwiązanie to jest coraz mniej popularne, głównie ze względu na dużą ilość miejsca potrzebną do rozwarcia wrót. Ponadto, możemy mieć problemy z otwarciem w zimie na skutek blokady w postaci zalegającego śniegu. W związku z tym, bramy garażowe dwuskrzydłowe ustępują miejsca nowocześniejszym rozwiązaniom, znacznie wygodniejszym w obsłudze.

Do tych nowoczesnych rozwiązań możemy zaliczyć bramy segmentowe, uchylne i rolowane (rolkowe). Określa się je ogólnie mianem bram podnoszonych. Ich główna zaletą jest to, iż nie wymagają przeznaczenia dodatkowej powierzchni przed garażem.

Bramy segmentowe składają się z kilku połączonych ze sobą poziomych elementów o znormalizowanych wymiarach, którymi mogą być panele, listwy drewniane lub elementy blaszane. Te ostatnie stanowią obecnie najpopularniejsze rozwiązanie, głownie ze względu na ich wytrzymałość i niewielki ciężar. Połączenie między nimi jest trwałe lecz ruchome, niejednokrotnie dodatkowo uszczelniane. Poszczególne segmenty przesuwają się pod sufit garażu w prowadnicach po zamontowanych rolkach. Są też wersje bram, których segmenty przesuwają się wzdłuż ściany garażu (tzw. boczne).

Bramy uchylne otwierają się poprzez podnoszenie do góry. Produkowane są w różnych wariantach, które różnią się od siebie konstrukcją, sposobem podnoszenia i wymiarami. Specjalny mechanizm przesuwa skrzydło bramy z pozycji pionowej do poziomej, pod strop garażu. Po obu stronach bramy zainstalowane są odpowiednie prowadnice, po których przesuwają się rolki mechanizmu podnoszącego i zamykającego skrzydło bramy. Lekko wygięty kształt prowadnic ułatwia przesuwanie skrzydła. Ze względu na stosunkowo duży ciężar skrzydła do całości, producenci proponują szereg rozwiązań wspomagających otwieranie. Do najprostszych zaliczyć można te, które wykorzystują przekładnie zębate czy sprężyny. Bramy uchylne mogą być otwierane ręcznie lub mechanicznie. Otwieranie automatyczne odbywa się dzięki napędowi elektrycznemu we współpracy z fotokomórką. Sterowanie bramą automatyczną może odbywać się zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz garażu. Skrzydło bramy uchylnej może być wykonane ze stalowej blachy ocynkowanej i pokrytej lakierem wypalanym w procesie produkcji.

Bramy rolkowe składają się z paneli aluminiowych lub stalowych z wypełnieniem termoizolacyjnym, mogą być to również panele z tworzywa sztucznego lub drewna odpowiednio impregnowanego wcześniej przeciwko działaniu wilgoci oraz szkodnikom. Zamykają się tak jak roleta okienna, zwijając się do kasety umieszczonej nad wjazdem do garażu. Drugim rozwiązaniem może być, tak jak w przypadku bram segmentowych, wciąganie segmentów pod sufit. Większą stabilność bramy zapewni belka poprzeczna. Wszystkie stalowe elementy są ocynkowane w celu zabezpieczenia ich przed korozją. Spawane blachy zastąpiono nitowanymi, co zwiększa trwałość bramy i ułatwia wymianę uszkodzonych elementów.

Automatyka bram garażowych

Możliwość automatycznego otwierania i zamykania bramy garażowej doceniamy szczególnie w czasie złej pogody. Nikt chyba nie chce podczas ulewnego deszczu wysiadać z samochodu i męczyć się z ręcznym otwieraniem ciężkich skrzydeł.

Branża produktów automatyki garażowej rozwija się bardzo prężnie, a firmy specjalizujące się w produkcji tych urządzeń wprowadzają coraz to bardziej zaskakujące innowacje. Na montaż napędów i siłowników otwierających decydują się nie tylko osoby dopiero stawiające swój dom, ale również właściciele istniejących już bram otwieranych do tej pory ręcznie.

Generalnie bramy zamykane i otwierane automatycznie są wyposażone w n
apęd elektryczny, którego uruchomienie następuje przez:

• wciśnięcie przycisku umieszczonego w skrzynce sterującej,

• pociągnięcie za linkę (w niektórych rozwiązaniach brama zamyka się samoczynnie),

• sterowanie pilotem na fale radiowe lub podczerwień,

• fotokomórkę (zabezpieczenie przed wypadkami).

• tzw. pętlę indukcyjną (stosowaną jednak wyłącznie przy bramach przemysłowych).

Przy użyciu pilota można też ryglować i odryglowywać bramę oraz zapalać światło w garażu (które gaśnie automatycznie po kilku minutach).

Dzięki napędowi elektrycznemu brama porusza się płynnie i cicho. Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne wyposaża się również w awaryjny układ mechaniczny, który odblokowuje zamek i pozwala na ręczne otwarcie bramy (w przypadku zaniku prądu), oraz w układ zapobiegający zamknięciu się skrzydeł po napotkaniu przeszkody (oporu).

No co zwracać uwagę wybierając bramę do garażu?

1. Ilość miejsca potrzebnego do otwarcia bramy – najwięcej miejsca zajmują bramy uchylne. Są one dość tanie i łatwe w montażu, jednak żeby je swobodnie otworzyć należy zaparkować około 1 do 2 metrów od garażu, ponieważ skrzydła otwierają się na zewnątrz. Tak więc brama uchylna może okazać się niewygodna gdy do garażu wjeżdża się z ulicy albo gdy podjazd do garażu jest bardzo krótki. Najmniej miejsca zajmują nieco droższe bramy segmentowe i rolowane, ponieważ ich sposób otwierania nie wymaga dodatkowego miejsca.

2. Ocieplenie – bramy garażowe produkowane są w dwóch wersjach: ocieplonej i nieocieplanej. Skrzydło bramy nieocieplanej składa się ze stalowego stelaża pokrytego blachą. Skrzydło bramy ocieplonej posiada od strony wewnętrznej dodatkową blachę a w środku materiał termoizolacyjny – najczęściej styropian. Brama ocieplona jest droższa ale warto ją jednak wybrać, ponieważ gdy mamy ocieplony garaż, na pewno zaoszczędzimy na kosztach ogrzewania.

3. Drzwi w bramie – mają szczególne znaczenie, jeżeli planujemy w garażu poza miejscem na samochód np. podręczny skład narzędzi ogrodniczych, warsztat lub pomieszczenie gospodarcze. Dzięki zamontowanym w bramie drzwiom, uniknie się wówczas częstego i męczącego otwierania całej bramy.

4. Doświetlenie – wybierając bramę można wybrać taką, która wpuszcza do wnętrza trochę światła dziennego dzięki zamontowanym świetlikom, które wykonane są materiału odpornego na uderzenia – najczęściej z akrylu lub poliwęglanu.

5. Sterowanie automatyczne – otwieranie bramy za pomocą pilota jest bardzo wygodne, ale również drogie. Jeżeli nie zdecydujemy się na zakup bramy automatycznej tylko otwieranej ręcznie, warto wybrać taką, do której można taki mechanizm dokupić. Chociaż dzięki precyzyjnym prowadnicom i sprężynom otwieranie ręczne w nowoczesnych bramach jest również stosunkowo łatwe.

6. Zapewniony serwis – najlepiej wybrać bramę znanego producenta, który posiada autoryzowanych wykonawców i serwisantów. Nawet gdy brama będzie trochę droższa można liczyć na szybką pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów.

 

Dawid Tamas

www.kreodom.pl