projekty@kreodom.pl
#Okiem architekta 22 czerwca 2020

Na przełomie XIX i XX wieku polscy architekci stworzyli oparty na wzorcach klasycznych dom ziemiański w stylu dworu, który miał być manifestem polskich cech narodowych, skierowanym przeciwko wpływom zaborców. Chęć ratowania tożsamości narodowej doprowadziła do nadania domowi w stylu dworkowym rangi symbolu. Styl został uwidoczniony nie tylko w wiejskiej, ale również miejskiej architekturze.  

 

Współcześnie styl zwany dworkowym kojarzy się nam ze swojskością, siedzibą rodową i ciepłem domowego ogniska. Często jedynie ganek i spadzisty dach kryty dachówką lub łupkiem (czy ich imitacją) symbolizują tradycje polskiego dworu. Decydując się na budowę domu w tym stylu, warto pamiętać o stworzeniu odpowiedniej oprawy otoczenia. Warto — choćby symbolicznie — nawiązać do obowiązujących niegdyś zasad organizowania przestrzeni wokół dworów i dworków szlacheckich.
Malownicze Tercje
Projekty Tercja tworzą szczególną, dedykowaną serię domów. Powstały z myślą o inwestorach, którzy z sentymentem wspominają tradycyjne polskie dwory i chcieliby przywołać ich klimat. Przy pierwszym spojrzeniu na Tercje uwagę zwracają przede wszystkim rozległe, reprezentacyjne wejścia oparte na kolumnach, czterospadowe dachy, klasyczne proporcje i podziały okien. To one nadają projektom charakter tradycyjnych dworków, sugerują przyszłym mieszkańcom powiązanie domu z otoczeniem. Autorom projektu właśnie na tym zależało w szczególności. Tradycyjne dwory powstawały w układzie osiowym. Najazdowa aleja drzew kończyła się częścią zajezdną przed wejściem głównym. Umieszczone na tej samej osi wyjście ogrodowe otwierało dwór na zamknięty wysokimi drzewami salon ogrodowy. To charakterystyczne połączenie dworu z otoczeniem niegdyś tworzyło niepowtarzalny klimat miejsca.
Projekty z serii Tercja wymagają odpowiedniej oprawy. Domy, które swoim charakterem tak silnie nawiązują do tradycyjnego dworku, tracą urok na niewielkiej działce w okolicy o intensywnej zabudowie. Wkomponowane w pejzaż przestrzennej działki i starannie zaaranżowanej zieleni tworzą urokliwy charakter miejsca do zamieszkania — Tercja 2 jest tego doskonałym przykładem. Klomb w zajezdnej części domu i wysoki drzewostan wokół, ściany porośnięte do linii okapów i dach kryty gontem najbardziej przyciągają wzrok inwestorów. O tym, czy projekty z serii Tercja będą podmiejską rezydencją czy sielskim dworkiem na wsi, decydują sami inwestorzy. Autorzy projektów z góry przewidzieli dwie możliwości, by zasugerować przyszłym mieszkańcom, że o ostatecznym wyrazie domu przeważą użyte materiały. To one nadają ostateczny szlif elewacji. Pokrycie dachu postarzaną dachówką lub gontem, bielenie ścian, wykończenie drewnem szczytów nad wejściami Tercji 2 — z łatwością przywołają klimat soplicowego dworu „nad brzegiem ruczaju, na pagórku niewielkim, we brzozowym gaju”. Pokrycie dachu klasyczną ceramiczną dachówką, wyważony jasny kolor tynku i elegancki szary odcień podmurówki wpiszą Tercje 3, 4 i 5 w charakter podmiejskich rezydencji. Odpowiednia oprawa elewacji swobodnie wkomponuje dom w starannie zaaranżowaną zieleń działki. To rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie tradycję i elegancję, przestrzeń dużej działki i komfort krótkich dojazdów do miasta.
Tercje zostały zaprojektowane nie tylko jako realizacja nostalgicznego wspomnienia dla amatorów dawnej zabudowy. W tradycyjnej bryle zamknięte są funkcje domu, które odpowiadają wymogom współczesnego stylu życia. Prowadzone po łuku ściany wiatrołapu kierują wzrok wchodzącego na przestronny, obniżony salon. Wrażenie poszukiwanej przez współczesnych inwestorów przestrzenności domu potęguje otwarcie kuchni na salon i połączenie ich z wygodnym holem, który na osi głównego wejścia szeroko otwiera się na ogród. Część dzienna domu jest wyraźnie oddzielona od zamkniętej części nocnej.
Nowoczesnym elementem łączącym obie funkcje jest wyznaczona na łuku półprzejrzysta ściana głównej sypialni zaprojektowana z luksferów. Przeciwnicy dworków będą wskazywać na przeszkody w postaci zwartej, prostej bryły i wykluczenia garażu z obrębu budynku. Zwolennicy znajdą w Tercjach przykład kształtowania wygodnej, współczesnej przestrzeni w tradycyjnej oprawie, która wkomponowana w drzewostan i przemyślaną zieleń stworzy niepowtarzalny klimat, a mieszkańcom da wiele satysfakcji.
Niepodważalną zaletą serii domów Tercja jest możliwość porównania i wybrania najbardziej odpowiedniego wariantu. Kolejne wersje projektów powstawały w odpowiedzi na rzeczywiste potrzeby inwestorów. Dla tych, którzy poszukiwali dworku o niewielkiej powierzchni użytkowej, autorzy zaprojektowali Tercję. Rodzinie, która potrzebowała większej powierzchni pokoi, autorzy zaproponowali Tercję 2. Z kolei Tercja 3 została opracowana dla inwestorów, którzy chcieli mieć tylko dwie sypialnie.
Kiedy powstały pierwsze Tercje, rodziny właścicieli powiększyły się, a urokliwy charakter domów zaczął przyciągać przyjaciół, wtedy inwestorzy zasugerowali potrzebę większej ilości sypialni. Naturalnym rozwiązaniem, nie ingerującym w pomyślaną z dużą dyscypliną bryłę dworku, okazało się zaprojektowanie użytkowego poddasza. W ten sposób powstała Tercja 3 — z pięcioma sypialniami i pokojem rekreacyjnym, a później Tercja 5 — z sześcioma sypialniami i piwnicą. Życie stwarza potrzeby i w naturalny sposób podpowiada sposoby ich realizacji.